VELIBOR MAČKIĆ
Predsjednikov savjetnik: Riskirat ću da ovo bude moj Žarko Puhovski moment
Velibor Mačkić, posebni savjetnik Predsjednika RH za ekonomiju bio je gost Novog dana kod našeg Hrvoja Krešića.
Premijer je ponovno pozvao na razumnije oblikovanje cijena u turizmu.
"I drugi imaju more, i drugi imaju otoke, hotele, plaže", rekao je ranije Plenković apelirajući na suzdržanost ugostitelja i ostalih pri oblikovanju sezonskih cijena.
Ponovno na vrhu EU-a
Eurostatova statistika govori da je cijena smještaja u Hrvatskoj u lipnju rasla 11,9 posto. Više od nas rasla je samo Estonija. Europska unija u prosjeku je rasla 4,5 posto.
Što se ugostiteljskih usluga tiče, jedino Bugarska i Slovačka imaju veći rast. Te su cijene skočile čak 8,6 posto.
Pet posto narasle su i cijene hrane, dok je prosjek EU-a - tri posto.

Kako to komentira Velibor Mačkić?
"Hrvatska prema izravnom udjelu turizma u BDP-u je prva u EU-u i među top 5 na svjetskoj razini", otkriva Mačkić pa dodaje da je najveći dio tog prihoda ostvareno kroz privatni smještaj.
Tourism-lead inflation
"Tourism-lead inflation", netko me može tužiti zbog te sintagme na hrvatskom, pardon, domovinskom jeziku, ali mi to već godinama imamo. To je u našoj ekonomskoj politici godinama dobro poznata stvar. Kako krene sezona, cijene počinju strelovito rasti, prihodi od PDV-a se krenu slijevati. Dokle god ta interakcija funkcionira..."
"Svatko nešto dobije u tom kolaču - od maloprodajnih lanaca, privatnih iznajmljivača pa do - države", govori predsjednikov savjetnik pa naglašava da, da je to dovoljno "velik problem", bi se na njegovom riješavanju - radilo.
Referirajući se na izjavu premijera da smo u tržišnoj, a ne u "dogovornoj ekonomiji", Mačkić govori:
"Riskirat ću da ovo bude moj Žarko Puhovski moment, ali ja sam i sveučilišni nastavnik. Hrvatska je mješovita tržišna ekonomija. Znači, država aktivno sudjeluje u kreiranju tržišta, ona ga regulira i po potrebi intervenira kao što je bio slučaj s cijenama energenata.
Ne možemo tako lako izbjeći te "dvostruke konotacije", toliko prisutne u našem društvu i ekonomiji.
Hoće li potražnja reći "dosta"?
Pa ako država nije zadovoljna nečim - ima instrumente da to i promijeni. Ona ima čitav set - od agencija, ministarstava... To da cijene divljaju u Hrvatskoj mogu biti samo posljedica ponude i potražnje. Ako su one zaista takve da će potražnja reći "dosta", to će se vidjeti već ove godine na broju noćenja, ali ne i na ukupnim financijskim rezultatima", tumači Mačkić.
"Dolazimo u dio sezone kad se struktura gostiju lagano mijenja - dolaze obitelji. Koliko su one financijski elastične, to ćemo vidjeti," govori.
Dodaje: "Činjenica je da tržište finalnih dobara, što je u suštini sve što kupimo, u Hrvatskoj ne funkcionira. Tržište na kojem kupujemo odjeću, obuću, sve druge usluge... ako su ta tržišta nefunkcionalna pa to stvara pritisak, onda ekonomski agent koji radi u turizmu će reći: "Cijene već rastu, pa zašto ne bih i ja uskočio na vagon..."
"Mi vječno imamo taj problem s Vladom HDZ-a, to je upravljanje dojmom. Ovakve izjave premijera smo čuli i prilikom uvođenja eura: "Mi apeliramo na sve da se pridržavaju pravila..." Mislim ako sam ja država, instrumenti su jasni. Da ih se koristi, kontinuirano, cijene bi se, umjesto da lagano idu gore, zaustavile. Pa bi i taj agent u turizmu možda razmislio na početku sezone", govori.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare